> > Nåt seriöst, för en gångs skull...

Nåt seriöst, för en gångs skull...

Posted on tisdag, januari 15, 2013 | No Comments

Det är ju en lite tråkig dag idag.

I Skåne inträffar en av de värsta trafikolyckorna i mannaminna, 1 död. Runt 40 skadade...
Räddningstjänsten måttligt inponerad av att bli omkörd under uttryckning i vinterväglad med tio meters sikt.
Någon kommenterade att vi som förespråkar friktionsdäck framför dubbdäck är dumma.

Jag replikerade med att säkerheten sitter bakom ratten och inte runt fälgarna. Det står jag för - faktiskt.
Kör man som om det vore sommar och sol på väg till stranden och pinacolada fast det är snömodd, minusgrader och tio meters sikt så kanske man ska bo i ett land utan snö.

Sen har vi ju den andra olyckan. Den spårburna på Saltsjöbanan. Som trots allt slutade hyffsat väl och som, trots det tragiska med en skadad har vissa komiska poänger.

Den här till exempel:














Eller: "- Vi hade en jätteduktig städerska ett tag, men sedan spårade hon ur fullständigt!"

Ett intressant faktum, som egentligen är ett samhällsproblem om ni frågar mig, är att det genast börjar ylas om diverse tekniska system som skall rädda oss från världens ondska.

I det här fallet pratas det om ATC.
För den som inte vet vad ATC är så kan man kortfattat sammanfatta det som ett system som, genom en antenn i spåret, överför information till tåget som talar om huruvida en signal visar kör eller stopp. Är den i kör och man passerar är allt frid och fröjd.
Är den i stopp och man kör förbi så bromsas tåget automatiskt och så får man skäll av säkerhetsavdelningen.

Problemet är att ATC måste startas upp manuellt i tåget av föraren. Gör man inte det så har man ändå inget aktivt säkerhetssystem och kan följdaktligen ändå ta en nattlig tripp om man blir trött på att tömma papperskorgar eller har någon annan anledning till att ta en liten nöjestripp.

Man kan fråga sig hur man tänker här..
Förväntar man sig att nästa gång en städare känner för att stjäla ett tåg (vilket för övrigt är verkligheten som vi känner den idag, vilket jag tror är en bit från sanningen, men det är vad jag tror) säger till sig själv: "-Hmm, jag tror att jag åker på nöjestripp, men det är bäst att jag startar ATC:n först!"

Problemet är ett helt annat!
Nämligen
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Wait for it!

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Bristande säkerhetsrutiner!

God natt!


Använder Blogger.